NOWY ROK SZKOLNY 2022/2023 W ŚWIETLIC
Wakacje się skończyły i jak co roku oznacza to powrót do szkolnej rutyny. Pewne rzeczy pozostają w tym szalenie zmieniającym się świecie niezmienne. Skończył się także początkowy zamęt związany z zapisami uczniów, adaptacją zwłaszcza „pierwszaków” do nowych dla nich warunków szkolnych oraz ustaleniem godzin pracy świetlicy z uwzględnieniem potrzeb i próśb rodziców. Zajęcia ruszyły pełną parą. Jak zwykle zapoznawaliśmy nowe „Świetliki” z obowiązującymi regulaminami i zasadami przebywania w świetlicy, starszym tylko je przypomnieliśmy, zwłaszcza te dotyczące bezpieczeństwa, nie pomijając też kultury zachowania. Wspólnie przygotowujemy gazetki i dekoracje świetlicowe i bawimy się. Od kilku lat obserwujemy niepokojące zjawisko. Do szkoły trafiają dzieci z coraz mniej rozwiniętymi zdolnościami manualnymi, mające problemy z prawidłowym trzymaniem w ręku przyborów szkolnych (pióro, kredki, nożyczki), nie wspominając już o przysłowiowym wiązaniu butów. Niestety z zanikiem tych życiowych umiejętności wprost proporcjonalnie rośnie umiejętność korzystania z komputerów, komórek itp. Nie byłoby to może najgorsze, gdyby nie fakt, że zdolności te rozwijane są głównie w kierunku gier w dodatku na ogół nie dostosowanych do wieku gracza. Rodzice chyba nie do końca zdają sobie sprawę w co grają i czym zajmują się ich dzieci w necie. Niepokoi także fakt dotyczący zdolności werbalnych, tu również obserwujemy regres. Oczywiście to uogólnienie, niemniej niepokojące. Z roku na rok rośnie również liczba dzieci wymagających zajęć z logopedą, dawniej były to pojedyncze przypadki, teraz to dużo częstsze zjawisko.