„GOŚCIE’’ w kazimierzowskiej „DWÓJCE”

                            czyli
III tura Plenerowych Akcji Edukacyjnych

 

W środę 15września 2021 roku uczniowie klas III – VIII naszej szkoły mieli możliwość kolejny raz uczestniczyć w warsztatach ekologicznych organizowanych przez Fundację Klaster Czyste Powietrze oraz Instytut Zrównoważonej Energii „Miękinia” przy współudziale naszej Gminy. Mam tu na myśli III i niestety ostatnią już turę Plenerowych Akcji Edukacyjnych (w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz niskiej emisji) w ramach szerszego projektu pt. „Redukcja niskiej emisji na terenie Gminy Skawina”.

W 2018 roku Gmina Skawina rozpoczęła działalność edukacyjną w dziedzinie ekologii dotyczącą niskiej emisji oraz odnawialnych źródeł energii i nawiązała współpracę z fundacją. Początkowo w kwestii doradztwa, a następnie zebrania ludzi z branży, którzy mogliby prowadzić taką działalność, począwszy od najmłodszych skończywszy na dorosłych. Taki był jeden z celów fundacji – zintegrowany system kwalifikacji. Tym naczelnym jest budowanie i podwyższanie świadomości ekologicznej od najmłodszych lat, a w konsekwencji budowa społeczeństwa ekologicznego. Realizacja projektu ma się kończy się w 2021 roku.

Podczas warsztatów odbyły się pokazy i prezentacje m.in.: różnic w spalaniu paliw (węgiel, pellet, paliwa gazowe), działania pompy ciepła typu powietrze – powietrze, działania układu fotowoltaicznego czy kolektora solarnego. Prelegenci prowadzili warsztaty bardzo profesjonalnie, a równocześnie w sposób dostosowany do wieku odbiorców. Uczniowie z kolei mieli okazję wykazać się swoją wiedzą i wkrótce w szkole zrobiło się zielono, gdyż każda prawidłowa odpowiedź nagradzana była sadzonką. Szczęśliwi posiadacze dumnie prezentowali je kolegom i nauczycielom. Oczywiście warsztaty przeprowadzono zgodnie z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w związku z pandemią.

Reasumując, zarówno podczas drugiej, jak i trzeciej tury warsztatów uczestnicy mogli dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy, pytać, dotykać eksponatów i urządzeń, po prostu naocznie przekonać się z czym mają do czynienia – nie tylko poznać zagrożenie, ale także sposoby jego likwidacji. Była to wspaniała lekcja ekologii, a właściwie lekcja życia, bo od czystości powietrza zależy jego jakość i długość. Ważne było nie tylko uświadomienie uczniom zagrożenia, którym jest smog „cichy zabójca”, ale również pokazanie alternatywy – sposobów walki z nim.

Organizatorom serdecznie dziękujemy za umożliwienie nam wzięcia udziału w tak ważnym projekcie.

 

Joanna Cholewa