Założenia projektu: Projekt realizowany jest w oparciu o podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2019/2020. Treści związane z wprowadzaniem uczniów w świat wartości jest również jednym z zadań Programu Profilaktyczno – Wychowawczego szkoły na bieżący rok szkolny.
Cel główny: Wskazanie uczniom uniwersalnych wartości stanowiących podstawę życia w społeczeństwie.
Cele szczegółowe:
– poznanie przez uczniów wartości, którymi należy kierować się w życiu
– zdefiniowanie wybranych wartości;
– zrozumienie sensu wybranych wartości w odniesieniu do życia codziennego, działań praktycznych;
– refleksja indywidualna uczniów nad własnym systemem wartości.
Zakres projektu: Projekt przewidziany jest do realizacji dla uczniów klas I – VIII.
Współpraca nad projektem obejmuje również wychowawców klas,
nauczycieli przedmiotów, świetlicę i bibliotekę szkolną, Samorząd
Uczniowski, radio Gadu – Gadu.
Koordynator projektu: Iwona Sajdak
Ogólny opis działań:
- Na każdy miesiąc przydzielona jest jedna wartość (dla lepszego rozumienia przez różne grupy wiekowe podane jest podwójne bliskoznaczne nazewnictwo), będąca przedmiotem działań uczniów klas I – VIII.
- Wybór wartości w poszczególnych miesiącach wynika z przypadających na dany miesiąc świąt, uroczystości lub czynności organizacyjnych szkoły.
- Wartości podawane będą jako „Hasła miesiąca” (motta) na gazetce szkolnej
oraz za pośrednictwem radia Gadu- Gadu. Szczegóły dotyczące realizacji zadań zostaną podane przez koordynatora projektu, wychowawców klas lub nauczycieli współpracujących przy realizacji projektu. Na gazetce pojawią się również materiały do zadań i efekty prac uczniów. - Realizacja zadań będzie odbywać się poprzez działania na godzinach wychowawczych, lekcjach przedmiotowych, prace plastyczne, literackie, dramowe.
- Poszczególne etapy projektu będą dokumentowane (zdjęcia), a jego efekt końcowy zaprezentowany na koniec roku szkolnego (prezentacja).
Szczegółowy opis działań
Miesiąc: | październik |
Wartość: | WSPÓŁPRACA I SOLIDARNOŚĆ |
Źródła i cel wyboru wartości: | – integracja uczniów klas, zwłaszcza wobec faktu powstania zmienionych zespołów klasowych i nowych uczniów w klasach. |
Zadania:
1. Krótka pogadanka na godz. wych. o współpracy w klasie, świadczeniu sobie wzajemnej pomocy i wsparcia. Wyznaczenie obszarów współpracy (pomoc koleżeńska, drobne przysługi, przekazywanie lekcji i zeszytów nieobecnym uczniom itp.). Ogłoszenie przez wychowawców, |
|
Odpowiedzialni: – koordynator projektu, wychowawcy klas i samorząd klasowy |
Miesiąc: | listopad |
Wartość: | ODWAGA I PATRIOTYZM |
Źródła i cel wyboru wartości: | – obchody Narodowego Święta Niepodległości |
Zadania:
1. Udział uczniów w uroczystości obchodów święta 11 listopada. |
|
Odpowiedzialni: – koordynator projektu, nauczyciele historii, nauczyciele biblioteki szkolnej |
Miesiąc: | grudzień |
Wartość: | ALTRUIZM I OFIARNOŚĆ |
Źródła i cel wyboru wartości: | – obchody Międzynarodowego Dnia Wolontariusza (5 XII) – klasowe mikołajki – akcje charytatywne szkolnego klubu wolontariatu „Pomocna dłoń” |
Zadania:
1. Godziny wychowawcze w klasach VI – VIII na temat wolontariatu (propozycje szkolnych działań charytatywnych oraz wolontariatu zewnętrznego). |
|
Odpowiedzialni: – koordynator projektu, wychowawcy klas i szkolny klub wolontariatu |
Miesiąc: | styczeń |
Wartość: | SZACUNEK (dla osób i tradycji) |
Źródła i cel wyboru wartości: | – Dzień Babci i Dziadka (21 i 22 II) – początek roku bogatego w rozmaite polskie tradycje |
Zadania:
1. Uczniowie klas V- VIII na godz. wych. (praca w grupach) odpowiadają |
|
Odpowiedzialni: – koordynator projektu, wychowawcy klas |
Miesiąc: | luty |
Wartość: | ŻYCZLIWOŚĆ I SERDECZNOŚĆ |
Źródła i cel wyboru wartości: | – Światowy Dzień Przytulania (10 II) – walentynki (14 II) |
Zadania:
1. Akcja na przerwie szkolnej – uczniowie w ciągu 2 minut muszą przytulić jak najwięcej kolegów i koleżanek wokół siebie. Akcję koordynują nauczyciele dyżurujący. |
|
Odpowiedzialni: – koordynator projektu, nauczyciele i samorząd uczniowski |
Miesiąc: | marzec |
Wartość: | OTWARTOŚĆ I TOLERANCJA |
Źródła i cel wyboru wartości: | – Światowy Dzień Zespołu Downa (21 III) – Międzynarodowy Dzień Walki z Dyskryminacją Rasową (21 III) |
Zadania:
1. Akcja „Dzień kolorowej skarpetki”, która ma zwrócić uwagę na poczucie odrębności, z którym zmagają się osoby z zespołem Downa. |
|
Odpowiedzialni: – koordynator projektu, wychowawcy klas |
Miesiąc: | kwiecień |
Wartość: | NAUKA I RZETELNOŚĆ |
Źródła i cel wyboru wartości: | – Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci (2 IV) – Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich (23 IV) |
Zadania:
1. Uczniowie klas I – V wykonują okładkę do swojej ulubionej książki (projekt własny, nie ma to być odwzorowanie istniejącej okładki). Wystawka w bibliotece szkolnej, |
|
Odpowiedzialni: – koordynator projektu, nauczyciele języka polskiego, nauczyciele biblioteki szkolnej. |
Miesiąc: | maj |
Wartość: | RODZINA |
Źródła i cel wyboru wartości: | – Dzień Matki (26 V) |
Zadania:
1. Godziny wychowawcze poświęcone Dniu Matki, w klasach młodszych |
|
Odpowiedzialni: – wychowawcy klas, nauczyciel plastyki, nauczyciele wychowania fizycznego |
Miesiąc: | czerwiec |
Wartość: | ŚWIADOMOŚĆ WŁASNYCH PRAW I OBOWIĄZKÓW |
Źródła i cel wyboru wartości: | – Dzień Dziecka (1 VI) – podsumowanie projektu |
Zadania:
1. Godziny wychowawcze w klasach IV – VIII poświęcone prawom |
|
Odpowiedzialni: – koordynator projektu, wychowawcy klas i wybrani uczniowie klas starszych. |