Scenariusz lekcji literackiej przeprowadzonej 14.05.2014 r. w kl. IV d
Temat: W zaczarowanym świecie baśni.
Cele lekcji:
Cel główny:
Uczeń wskazuje cechy gatunkowe baśni (I.1.2)
Cele operacyjne:
Uczeń:
– rozpoznaje fikcję artystyczną (w tym odróżnia realizm od fantastyki, wskazuje elementy fantastyczne w baśni (I.1.1);
– rozumie, czym jest baśń (I.1.2);
– zna nazwiska autorów i tytuły najpopularniejszych baśni;
– objaśnia znaczenie niedosłowne tekstu (formułuje przesłanie baśni) (I.1.9);
– tworzy logiczną wypowiedź pisemną w formie notatki (III.1.2);
– uczestniczy w rozmowie (III.1.1).
Metody pracy:
– słowne: podające (pogadanka), poszukujące (heureza);
– oglądowe (pokaz multimedialny)
Formy pracy:
– indywidualna i zbiorowa
Środki dydaktyczne:
– prezentacja multimedialna;
– tekst pomocny do samodzielnego sporządzenia notatki
Przebieg lekcji:
- Nawiązanie do omawianego działu: baśni. Zapis tematu lekcji.
- Prezentacja multimedialna przerywana pogadanką nauczyciela, pytaniami zadawanymi uczniom, wypowiedziami uczniów dotycząca:
- Znanych baśniopisarzy i ich dzieł;
- Charakterystycznych cech gatunkowych baśni;
- Wartości etycznych przekazywanych przez baśnie;
- Ważnych pojęć: morał, kontrast, uosobienie, motyw wędrowny.
- Sprawdzenie stopnia opanowania materiału lekcyjnego.
- Samodzielne tworzenie notatki przez uczniów w oparciu o pytania określone w „Karcie pracy”.
- Jakiego rozmiaru utworem jest baśń?
- W jakim miejscu i czasie rozgrywają się wydarzenia w baśni?
- Jacy bohaterowie, przedmioty i wydarzenia – obok realistycznych – przeważają w utworach baśniowych?
- Na jakiej zasadzie zostali zestawieni bohaterowie?
- Na czym polega uosobienie w baśni?
- Jak najczęściej kończą się baśnie?
- Po co pisano baśnie?
- Jak nazywają się najpopularniejsi autorzy baśni?
- Jak brzmią tytuły ich baśni? (podaj po 2 przykłady).
Prezentacja „Baśnie” (zobacz …)
Opracowała: Iwona Sajdak