Laboratoria Przyszłości – sprawozdanie – I półrocze roku szkolnego 2023/2024
Za nami pierwszy semestr roku szkolnego 2023/2024. W ramach programu rządowego Laboratoria Przyszłości grupa uczniów klas I – VI uczestniczyła w zajęciach z Robotyki. To nauka konstruowania robotów połączona z programowaniem.
Uczniowie klas 1 korzystali z klocków LEGO Education Bricq Motion Essential. Klocki zostały wykorzystane do budowy:
Akrobatki na linie gdzie zostali zapoznani z siłą ciężkości i siłą przyciągania ziemskiego, a także z równowagą potrzebną akrobacie
Sztangisty – sprawdzano jak zysk mechaniczny może pomóc podnieść większy ciężar?
Bobslej – gdzie sprawdzano czy siła tarcia i ciężar ma wpływ na to kto zostanie zwycięzcą
Trening hokeja gdzie obserwowali siły działające przy wykonywaniu i blokowaniu rzutów karnych, a także wyciągali z tego wnioski
Tor do wyścigów grawitacyjnych gdzie obserwowali wpływ zrównoważonych i niezrównoważonych sił na ruch samochodu.
Uczniowie klas 2 i 3 pracowali z wykorzystaniem klocków LEGO Education SPIKE Essential. Budowali swoje Roboty a następnie wykorzystując aplikację LEGO Education SPIKE tworzyli kody które nim sterowały.
Efekty prac uczniów:
Maszyna na dzień dobry – tworzenie i testowanie programu, który uruchomi maszynę do machania
Mini buldożer – budowa robotu jeżdżącego, napęd gąsienicowy. sterowanie dwoma silnikami, bloczki ruchu
Żuraw wieżowy – budowa modelu (wciągarka podnosząca i opuszczająca ładunki zaczepione na końcu liny), tworzenie program, który będzie poruszał żuraw
Koń – budowa modelu; mechanizm korbowo – wahaczowy programowanie galopu konia, zdarzenia, czujnik dźwięku, wielowątkowość
Zwycięski gol – budowa ruchomej bramki, tworzenie programu, który będzie poruszał bramkę.
Klasy 4- 6 pracowały z wykorzystaniem klocków LEGO Education SPIKE Prime. W ramach zajęć uczniowie zbudowali m.in:
Huśtawkę – budowa modelu, tworzenie programu wprawiającego model w ruch, czujnik nacisku wykorzystany do sterowania pracą silnika
Diabelski młyn– budowa modelu (motor, przekładnia dwustopniowa, przełożenie, prędkość obrotowa)
Helikopter – budowa modelu (siła nośna, wyciągarka, przekładnia dwustopniowa, przełożenie, dźwignia, wirnik) napęd śmigła przekazywany z silnika przez dwustopniową przekładnię zębatą
Dalmierz, który obliczał odległość od przeszkody za pomocą czujnika odległości emitującego falę ultradźwiękową
Sejf – otwierał się po wprowadzeniu kodu polegającego na przyłożeniu do czujnika klocków w odpowiedniej kolejności
Jeździk, gdzie poruszanie robotem wymagało sterowania burtowego
Windę – wyposażona w czujnik elektroniczny i wyświetlacz pokazujący na którym piętrze znajduje się kabina
Motocykl – jeździł wokół bazy dzięki silnikowi, który napędzał tylne koło
Tworzyliśmy również własne modele robotów, a następnie próbowaliśmy stworzyć program, by uruchomić maszynę.
Lekcje z zastosowaniem klocków LEGO Education SPIKE Essential oraz Prime rozwijają przede wszystkim kreatywność i budzą ciekawość świata. Zachęcają do samodzielnego zdobywania wiedzy. Nauka staje się zabawą, jest przez to bardziej skuteczna.