Mobilne Laboratorium „POLoNES” w kazimierzowskiej „DWÓJCE”

 

        W piątek 9 października 2020 roku w progi naszej szkoły zawitali niespodziewani goście (może nie tyle w progi, co na parking, ponieważ podjechali budzącym zainteresowanie i raczej niespotykanym samochodem). Okazał się
on mobilnym laboratorium, zaprojektowanym i zbudowanym specjalnie na potrzeby realizowanego przez Fundację Wspierania Inicjatyw Ekologicznych KLASTER CZYSTE POWIETRZE i Laboratorium Edukacyjno – Badawcze Odnawialnych Źródeł i Poszanowania Energii w Miękini (Instytut AGH w Miękini) projektu o tej samej nazwie – Mobilne Laboratorium ,,POLoNES” (Przyczyny – Ograniczanie – Likwidacja Niskiej Emisji), w którym współuczestniczy Gmina Skawina. Jak dowiedziałam się z rozmowy ze współorganizatorem projektu i współtwórcą Fundacji KLASTER panem Janem Ratajczakiem współpraca z naszą gminą trwa już od trzech lat.

 W 2018 roku Gmina Skawina rozpoczęła działalność edukacyjną w dziedzinie ekologii dotyczącą niskiej emisji oraz odnawialnych źródeł energii i nawiązała współpracę z fundacją. Początkowo w kwestii doradztwa, a następnie zebrania ludzi z branży, którzy mogliby prowadzić taką działalność, począwszy od najmłodszych skończywszy na dorosłych. Taki jest jeden z celów fundacji – zintegrowany system kwalifikacji. Tym naczelnym jest budowanie i podwyższanie świadomości ekologicznej od najmłodszych lat, a w konsekwencji budowa społeczeństwa ekologicznego. Obecnie w Skawinie realizowana jest druga edycja projektu, zmodyfikowana, tzw. „Zielony Ład” ma trwać do 2021 roku.

            Projekt Mobilne Laboratorium „POLoNES”, to warsztaty dla uczniów składające się z dwóch części.

Pierwsza – prowadzona u nas przez pana Przemysława dotyczyła problemu niskiej emisji. Uczniowie mogli dowiedzieć się co to jest ta niska emisja, skąd się bierze i dlaczego jest tak niebezpieczna czyli wszystko o smogu. Na własne oczy mogli przekonać się jakie są skutki niskiej emisji i dlaczego musimy walczyć o czyste powietrze.

Druga – prowadzona przez panią Monikę, dotyczyła odnawialnych źródeł energii (energia słoneczna, wiatrowa, wodna, pompy ciepła, geotermia). Uczniowie mogli dowiedzieć się jakie są zasady działania i dlaczego mogą one zastąpić konwencjonalne źródła energii (węgiel, gaz, drewno).

            W naszej szkole w warsztatach uczestniczyli uczniowie klas III – VIII. Mogli dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy, pytać, dotykać eksponatów i urządzeń, po prostu naocznie przekonać się z czym mają do czynienia – nie tylko poznać zagrożenie, ale także sposoby jego likwidacji. Była to wspaniała lekcja ekologii, a właściwie lekcja życia, bo od czystości powietrza zależy jego jakość i długość. Ważne było nie tylko uświadomienie uczniom zagrożenia, którym jest smog „cichy zabójca”, ale również pokazanie alternatywy – sposobów walki z nim. Świadomość, że nie jesteśmy bezradni i możemy coś zrobić naprawdę jest świetną motywacją do działania.  Bardzo ważne jest również to, że wszystkie te informacje były przekazywane w sposób prosty, dostosowany do poziomu odbiorcy, zrozumiały zarówno dla dziecka z klasy trzeciej, jak i ucznia klasy ósmej.

            Cieszymy się, że nasza gmina sama współuczestnicząc w tak ważnym przedsięwzięciu  dała nam możliwość współuczestnictwa w nim. Była to nie tylko wspaniała lekcja ekologii, ale także wychowania obywatelskiego. Świadomi obywatele, to przecież nasza przyszłość. Z historii wiemy, że „praca u podstaw” zawsze dawała dobre efekty. Jeszcze raz dziękujemy za umożliwienie nam uczestnictwa w Projekcie Mobilne Laboratorium „POLoNES”.

 

                                                                                              Joanna Cholewa